Ervaringen van Koudekerkers in de Tweede Wereldoorlog

Herinneringen aan 1940-1945

Een initiatief van de Oranjevereniging, uitgevoerd door Slateboard Video & Multimedia Productions.

Onlangs is de laatste hand gelegd aan de opnamen voor deze productie waarin 8 Koudekerkers op leeftijd centraal staan. In de herdenkingsbijeenkomst op 4 mei 2016 heeft u al een voorproefje van het uiteindelijke resultaat kunnen zien, op 20 december 2016 is de voltooide productie gepresenteerd. U krijgt een indringend ooggetuigenverslag vanaf de eerste oorlogsdagen tot en met de bevrijding in 1945. Met de onbevangenheid van de tienerjaren, maar ook met nuchtere humor.

De filmbox is – zolang voorradig – te koop bij:

• Bakkerij van Kempen, Prins Bernhardstraat 50
  • Firma Bijleveld, Artesiaplantsoen 5a
  • Neuteboom Kaas Verswereld, Da Costasingel 39

Bekijk hier een preview:

Vrij aan de Rijn 2022

Op zaterdag 7 mei was er weer een historische bevrijdingstocht door de dorpen van onze gemeente met militaire voertuigen in de hoofdrol.

De tocht met het bevrijdingsvuur ging van start in het centrum van Zwammerdam.

Tijdens de lunch – ongeveer 13:00 – waren de voertuigen te vinden in Koudekerk aan den Rijn bij Rhijndael/Albrechtstaete. Rond het moment van doorkomst zorgde de Koudekerkse Oranjevereniging voor koffie/thee en versgebakken Zweeds wittebrood! Daarna zette de stoet zijn rit voort door Hazerswoude-Rijndijk en Hazerswoude-Dorp en als laatste twee haltes Benthuizen en Boskoop.

Hieronder een video van de happening die veel bekijks trok!